Voor het maken van een portret foto heb je relatief weinig nodig. Wanneer je net een stapje meer wilt is het aan te raden om je lenzen daar ook op uit te kiezen. De zoom lenzen die het meest gebruik worden voor portret fotografie zijn de 24-70mm en de 70-200mm. Deze lenzen zijn veelzijdig doordat je er goed mee kunt zoomen en ze zijn verkrijgbaar met een diafragma van f4 tot f2.8. De lenzen met een vast brandpunt zijn ook zeer geliefd onder de portret fotografen. De lenzen die het meest hiervoor gebruikt worden zijn de 50mm, 85mm en de 100mm. Het grote voordeel van deze lenzen is dat ze vaak een diafragma getal hebben van minimaal f1.8 wat betekend dat ze een hele mooie scherpte diepte aan het portret geven. Naast dat het diafragma de scherpte diepte bepaald, is de brandpunt afstand van de lens ook een belangrijke factor. Hoe groter de lens is, hoe meer het onderwerp (je model) van de achtergrond “los” komt. Dit kan een heel mooi dromerig effect geven. Ook moet je bij een 100mm veel verder van je model af staan dan bij een 50mm. Het nadeel van een lens met een vast brandpunt is dat je niet kunt zoomen. What you see is what you get. Je moet dus zelf wat actiever gaan bewegen maar zelf vind ik dit altijd wel fijn, dat houd je wat actiever.
Sony A7III + SEL FE 85 F1.8 sluitertijd: 2500 Diafragma F1.8 |
Sony A7III + SEL FE 85 F1.8 sluitertijd: 4000 Diafragma F1.8 |
|
|
Model poseren
Het kan zijn dat het op het begin wat onwennig is wanneer een persoon mag fotograferen. Het is dan ook belangrijk dat het model (de persoon in kwestie) zichzelf op zijn of haar gemak bij je voelt. Een fijne tip is dan ook om samen naar de locatie toe te lopen zodat je wat tijd hebt om te kletsen. Stel wat vragen en toon interesse in het model. Dat stelt het model al vaak op zijn of haar gemak. Voor de shoot vraag ik het model ook vaak om inspiratie beelden door te sturen. Dit zijn beelden die hij of zij mooi vind en dan weet je ook wat voor foto’s het model in gedachte heeft. Zo voorkom je mis communicatie.
Begin simpel
Begin simpel, ga niet meteen te moeilijke dingen vragen en maak een eenvoudig portret. Zorg dat het model niet frontaal naar je toe staat, maar zorg dat het model altijd een beetje gedraaid staat. Het is vrijwel nooit voordelig voor het model om frontaal gefotografeerd te worden. Ook is het belangrijk bij dit soort portretten om er voor te zorgen dat je op oog hoogte of iets van boven het model fotografeert. Zo voorkom je het onder kin effect, daar wordt niemand blij van. Begin met half body shots, dus fotografeer tot ongeveer onder de borst. Je kunt in dit shot ook het model over zijn of haar schouder laten kijken. Steek bijvoorbeeld je hand uit waar je het model naar toe wilt laten kijken. Zo voorkom je dat het model te ver weg kijkt. Het is ook ontzettend belangrijk om te blijven communiceren tijdens het fotograferen. Geef aan als het goed gaat of als je een pose heel mooi vind. Geef kleine aanwijzingen zoals bijvoorbeeld dat het model de kin iets omhoog mag doen of even weg mag kijken. Laat tussendoor de foto’s aan het model zien, zo weet het model ook meteen hoe hij of zij er op staat en dat geeft weer wat meer vertrouwen in jou. Het model ziet dan ook de verschillen tussen de poses en wat het effect is als hij of zij de kin iets omlaag doet.
Sony A7III + SEL FE 85 F1.8 sluitertijd: 4000 Diafragma F1.8 |
|
Voeg wat beweging toe
Een tweede stap die ik vaak maak is beweging toevoegen. Dat kan heel makkelijk door het model bijvoorbeeld naar je toe te laten lopen. Vertel het model dat hij of zij niet de camera in mag kijken, maar juist naar de omgeving. Zo maak je een minder geforceerde foto die er ook nog eens leuk uit ziet. Mensen die weinig tot nooit voor de camera hebben gestaan, vinden deze setting vaak ongemakkelijk. Laat daarom na de eerste keer meteen wat resultaten zien, zo ziet het model dat het er gewoon natuurlijk uit ziet. Je kunt hierin ook veel variëren.
Je kunt het model van de camera weg laten lopen en om laten kijken naar jou. Ik vind het fijn om bij dit soort shots heel veel te klikken, dan kijk ik na het korte loopje wat er tussen zit en meestal heb je dan wel minimaal 1 goed moment te pakken. Varieer dan ook van full body shots (model in totaal) tot half body. Het kan ook heel interessant werken om voor een liggende kadrering te gaan, in plaats van de standaard portret kadrering.
Wanneer de setting er naar is (Bijv. een vrouwelijk model met een mooie jurk of rok) kun je er ook voor kiezen om het model rondjes te laten draaien op haar plek, dus een soort van te dansen. Zet eventueel een achtergrond muziekje op voor de sfeer. Probeer gewoon uit wat werkt, het is echt niet erg als iets niet uit pakt zoals je in gedachte had, daar leren jullie beide van en er zijn genoeg andere mogelijkheden.
Variatie in de poses
Het is fijn om lekker veel variatie te hebben in de poses. Zelf struin ik uren rond op sites zoals Pinterest om inspiratie op te doen voor poses. Ook kijk ik naar de verschillende locaties waar het model dan poseert. Op een urbex locatie ga je vaak voor een stoerdere stijl dan in een bloemenveld bijvoorbeeld. Het is dan ook voor het totaal plaatje belangrijk om hier rekening mee te houden.
Een pose die ook altijd kan is een zittende pose. Laat het model bijvoorbeeld op de grond zitten met een knie omhoog, het andere been ligt gebogen op de grond. Dit is een houding die veel mensen al uit zichzelf nemen en dan ook gewoon lekker zit. Ook hierbij kun je weer variëren, laat het model bijvoorbeeld met haar ene arm leunen op de knie die omhoog staat. Kijk even wat goed werkt bij het model.
Nog een pose die vrijwel altijd goed werkt, is om de handen door het haar te laten doen. Vertel het model dat hij of zij gewoon de beweging mag maken en dat jij wel klikt op het juiste moment. Doe dit gewoon een paar keer en ik weet zeker dat er wel een goede foto bij zit. Je kunt hierbij ook nog het model naar beneden of naar de zijkant laten kijken. Deze pose kun je zittend doen, maar staand vind ik hem zelf altijd beter uitpakken.
Sony A7III + SEL FE 85 F1.8 sluitertijd: 400 Diafragma F2.8 |
Sony A7III + SEL FE 85 F1.8 sluitertijd: 400 Diafragma F1.8 |
|
|
Reflectie scherm
Voor portretten vind ik het altijd een toevoeging als ik met een reflectie scherm werk. Hiermee kan ik eenvoudig het bestaande licht sturen. Zo kan ik bijvoorbeeld schaduwen in het gezicht minimaliseren of weg halen en krijgt het model een mooie twinkeling in de ogen. Als je een reflectie scherm tegenover de zon houd, dan kan het zelfs het effect van een flitser geven. Een reflectie scherm wat erg fijn is, is een 5 in 1 reflectie scherm. In een 5 in 1 reflectie scherm zitten meerdere vlakken die je kunt gebruiken. De meest gebruikte zijn de zilveren en de goud/gele kant. De binnenste “ring” is een diffuser die je bijvoorbeeld voor de zon kunt houden als deze te fel is. Je hebt reflectie schermen in allerlei verschillende formaten. Omdat je ze heel makkelijk kunt opvouwen, zijn ze licht en makkelijk mee te nemen. Een groot reflectie scherm met een diameter van 82 cm heeft opgevouwen nog maar een diameter van 30 cm. Het is zeker een aanrader om er eentje in je camera tas te hebben zitten, dan grijp je er nooit op mis.
Sony A7III + SEL FE 85 F1.8 sluitertijd: 40 Diafragma F1.8 |
Sony A7III + SEL FE 85 F1.8 sluitertijd: 1600 Diafragma F1.8 |
|
|